Druga mobilność edukacyjna
Rozpoczęła się druga część naszej mobilności realizowanej w ramach projektu. Zapraszamy do zapoznania się z opisem, który został przygotowany przez uczestników.
Na początek poruszyliśmy temat budżetu partycypacyjnego i tego jaką rolę spełnia on w polityce młodzieżowej w gminach wiejskich i wiejsko-miejskich. Decydenci wspierali nas swoim doświadczeniem w naszej konwersacji.
Dalej rozpoczęliśmy warsztaty połączone z grupową burzą mózgów – „Budżet partycypacyjny instrumentem zarządzania środkami publicznymi”, w ramach których razem z decydentami zastanawialiśmy się nad tym, co można zrealizować w ramach budżetu, oraz o tym czy młodzież naprawdę ma wpływ na swoje otoczenie i z użyciem budżetu jesteśmy w stanie dokonać w nim zmiany.
Drugi dzień mobilności spędziliśmy na kolejnej grze symulacyjnej. Tym razem na podstawie scenariuszu i danych o między innymi wielkości gminy, danych z GUS czy wysokości budżetu partycypacyjnego przygotowywaliśmy i przedstawialiśmy nasze własne propozycje na wykorzystanie dostępnego w danej gminie budżetu.
W podsumowaniu naszych dzisiejszych działań pomogli nam decydenci, którzy ocenili przedstawione pomysły i udzielili nam przydatnych wskazówek odnośnie tworzenia działań realizowanych w ramach budżetu partycypacyjnego.
Dzień trzeci i czwarty poświęcony był tworzeniu własnego projektu projektu i budżetu obywatelskiego. Podzieleni na pięć grup i stosując wszystko, czego do tej pory nauczyliśmy się w trakcie mobilności mieliśmy przygotować własne projekty działań, które można zaproponować do realizacji.
W trakcie pracy zwracaliśmy uwagę na takie elementy jak dziedzina w jakiej realizowany byłby projekt, jego przedmiotem oraz głównym wątkiem użyteczności społecznej. Wiedza nabyta w trakcie naszych dotychczasowych działań była nieocenioną pomocą w tym trudnym, lecz jednak bardzo istotnym wyzwaniu. Współpraca w grupie pomogła nam również wnieść świeże spojrzenie na wybrane tematy. Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów naszej pracy i mamy nadzieję, że kiedyś zostaną one spełnione.
Ostatni dzień naszej mobilności napawał nas smutkiem, natomiast mimo to chcieliśmy z niego czerpać wszystko co tylko możliwe. Na rozpoczęcie dnia wzięliśmy udział w warsztatach „Jaki jest stan demokracji w 2022 roku?”. W ich ramach odbyła się burza mózgów, w trakcie której dyskutowaliśmy o pojęciach takich jak prawa człowieka, równość, konstytucja czy partycypacja. Rozmawialiśmy również o tym, czy naszym zdaniem w naszym kraju panuje demokracja, a także czy możemy powiedzieć że jest ona zauważalna wśród członków naszej grupy. Debatowaliśmy również nad tym, co robimy, aby umacniać demokrację i uczestniczyć w życiu Unii Europejskiej.
Na zakończenie podsumowaliśmy swoje przemyślenia oraz opinie na temat wszystkich wydarzeń w których mieliśmy okazję wziąć udział w trakcie zajęć mobilnościowych i uczestniczyliśmy w ewaluacji